مهارت های تحصیلی

مهارت اول برنامه ریزی (قسمت دوم)

 

درباره ضرورت و فواید و آثار برنامه ریزی در قسمتهای قبلی صحبت کردیم، و اما حالا :

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

قدم به قدم با ما در  گام های لازم برای برنامه ریزی همراه شین و نکته مهم اینه که اراده کنین حداقل دو گام از شش گام رو هر هفته بهش بپردازین و یکباره روی خودتون فشار و اجبار نباشه تا از برنامه ریزی زده نشین و در صورت پذیرش می تونید به اجرای گام ها سرعت ببخشید.

 

خب بزن بریم مواد لازم رو ببینیم!!

  • گام اول: تعیین نوع برنامه
  • گام دوم: تعیین روش مناسب برنامه
  • گام سوم: تهیه فهرستی از فعالیّت های روزانه
  • گام چهارم: تعیین زمان مناسب برای هر فعالیّت
  • گام پنجم: اولویت بندی فعالیّت ها
  • گام ششم: تهیه و تنظیم جدول (که نمونه طراحی شدش رو ما گذاشتیم میتونی استفاده کنی و یا پرینت بگیری)

 

 

گام اول تعیین نوع برنامه

زمانتان را مدیریت کنید. هر کسی نسبت به حجم تکالیف و کارهای روزانه و هدفهایی که دارد برنامه ها رو در قالب های روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی، سالانه و حتی 5 ساله و 20 ساله!! تعجب نکن میزان موفقیت افراد در همین موارد هست.

مناسب ترین برنامه برای دانش آموزان هفتگی ست که مزیت هایی دارد:

با حال و حوصله دانش آموز هماهنگ تره نه خیلی کوتاه مدته نه خیلی دراز مدت.

زود نتیجه کار رو می بینید و حس پیشرفت هویدا میشه و باعث دلگرمی و تقویت انگیزه شما میشود.

 


**ما در قسمت اول این مقاله به نام مهارت اول برنامه ریزی / چگونه با مهارت درس بخونم؟ همه نکات طلایی رو توضیح دادیم برای خوندن این مقاله کلیک کن**


 

 

گام دوم تعیین روش برنامه

به دو دسته تقسیم می شود:

برنامه زمان محور (ساعت محور): اول ساعاتتون رو تنظیم کنین و بعد هر درس و برنامه رو داخل آن ساعتت قرار بدین.

 

                           3 – 2                  4 – 3.15                5 – 4.10

شنبه                   شیمی                   ادبیّات                     تاریخ

 

برنامه تکلیف محور: که ابتدا دروسی که باید بخونین رو اساس کار قرار میدین و بعد زمان هر درس رو پیش بینی میکنین و در روزهای هفته ساعاتی رو که واقعا اون درس رو مطالعه کردین بنویسین.

 

نام درس             پیش بینی          شنبه        یکشنبه        دوشنبه

ریاضی                  5                                          2                 1

 

گام سوم تهیه فهرستی از فعالیّت های روزانه

ابتدا کارهایی که باید انجام دهید را لیست کنید.

مثلا مرور درسی که معلم میخواد درس بده، رفتن به کلاس زبان، رفتن به ورزش، بودن در کنار خانواده  و استراحت، انجام تکالیف درسی

 

گام چهارم تعیین مدت زمان برنامه

باید بدانید که برای انجام هر فعالیت چه مقدار زمان نیاز دارین و به طور کلی هر شخص می تواند بین 7 تا 10 ساعت رو به راحتی برنامه ریزی کند.

 

گام پنجم اولویت بندی و تعیین انجام کارها

پس از اینکه زمان لازم رو مشخص کردید باید کارهایتان را اولویت بندی کنید که منظور از این کار تعیین درجه اهمیّت هر کار است. این درجه بندی می تواند از 1 تا 5 باشد. مثلا برای دانش آموزان اولیّن اولویت دروس مدرسه است و به ترتیب زمان های باقی مانده را تنظیم کنید.

توجه: برای هر درس متناسب با حجم وآسونی آن زمان را اختصاص دهید و به همه کارها به یک نسبت زمان ندهید.

مثلا اگر در درسی ضعف داریم مطمئنا وقت بیشتری از ما می گیرد.

 

گام ششم تهیه جدول برنامه

حالا که مواد لازم رو در اختیار داریم بریم طرز تهیه  و آخرین گام رو ببینیم ?

ولی قبلش باید مشخص کنین که برنامتون تکلیف محوره یا زمان محور نمونه جدول رو دانلود کنین و با توضیحات بعدی همراه شین.


برای دانلود pdf جداول کلیک کنید < جدول اول و دوم >


 

جدول اول نمونه یک جدول زمان محور است یعنی با زمان مختص خودتون تنظیم میشه.

 

و اما یک سری نکات وجود داره:

ابتدا اولویت رو به دروس همون روز بدین چراکه حافظه شما هنوز فعاله و آنچه در کلاس آموزش دیدین رو با سرعت بیشتر یاد می گیرین.

اگه به مطالعه عادت ندارین و تازه شروع کردین به برنامه ریزی زمانتون رو از 2 ساعت مطالعه شروع کنین و در هفته های بعدی افزایش بدین تا از برنامه زده نشین. پس آهسته آهسته و پیوسته. حتما حتما بین مطالعه دو درس استراحت های کوتاه داشته باشین

سعی کنین دروسی که تمرکز بیشتری میطلبن رو ساعاتی بخونین که انرژی دارین و بهترین ساعت روز که برای شما خوبه مثلا بعضی بچه ها هوا روشنه گیرایی مطلب و انرژیشون بالاس و بعضیا عصر و شب. هرگز دو درس دشوار رو پشت سر هم قرار ندین و بین دروس تخصصی یک عمومی بذارین.

 

نکته: سعی کنین ساعات آزاد هم بین برنامتون بذارین که اگه مجبور بودین جایی برین بتونین انعطاف داشته باشین و از برنامه خودتون جا نمونین در آخر هفته برنامه تون رو مرور و میزان پیشرفتتون رو ببینین.

 

مهم: رضایت شما مهمه نه رضایت صد در صدی . همین که شما از کارهایی که انجام دادین راضی باشین مهمه و انگیزتونو بالا نگه دارین از همین اول سالی بدونین که یک قدم هر چند کوچیک و یک حس رضایت بخش عالی درونتون بزرگترین موفقیت در زندگیتونه

و حالا در ردیف تصمیم هفته میتونین با توجه به میزان و کیفیت مطالعه خودتون در هفته قبل تصمیم جدید و خلاقی بگیرین  تا کیفیت و کمیت درس خوندنتون افزایش پیدا کنه .

 

جدول دوم که تکلیف محوره

در اینجا زمان ها مشخصی نیست و فقط دروس رو در دست داریم یعنی یک درس رو مشخص میکنین و مطالعه میکنین و بعد از اتمام زمان رو در جدول ثبت میکنین به همین راحتی.

نکاتی که در این جدول باید توجه کنین از این قبیله:

ستون اصلی دروسی هست که باید در هفته مطالعه بشن و ستون بعد زمانی که فکر میکنین اون درس رو میتونین بخونین بنویسین و در ستون های بعد ساعتی که واقعا مطالعه کردین رو ثبت کنین مثلا شاید پیش بینی میکردین 30 دقیقه بخونین ولی 1 ساعت در روز شنبه ریاضی کار کردین پس یک ساعت برای ریاضی رو ثبت کنین.

در پایان هفته میتونین نقاط قوت و ضعفتون رو بررسی کنین و راهکار لازم برای افزایش کیفیت مطالعه تون داشته باشین و از مشاور کمک بگیرین.

 


**ما در قسمت اول این مقاله به نام مهارت اول برنامه ریزی / چگونه با مهارت درس بخونم؟ همه نکات طلایی رو توضیح دادیم برای خوندن این مقاله کلیک کن**


 

موفق و سربلند باشید

برداشت از کتاب مهارت های تحصیلی _ مؤلف: اردشیر کیانی

تنظیم و خلاصه: مهسا عطائی (مدرس زبان انگلیسی با متد یادگیری نوین و خلاق و پشتیبان انگیزشی)

کپی از این مطلب همراه با ذکر منبع، بلا مانع است.

تیم آموزش، مشاوره و برنامه ریزی فرا ایده؛ یادینگ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست