مهارت های تحصیلی

مهارت اول برنامه ریزی (قسمت اول)

چگونه با مهارت درس بخونم؟

 

این سری مقالات مهارتی رو بچه ها جدی بگیرین

چراکه هر خطش کلی نکته اس که اگه یکیشو انجام بدین کلی تغییر تو زندگیتون می بینین با تضمین!

اول اینکه این مقاله مقدمه ای بر مهارت برنامه ریزی هست که در مقاله های بعدی راه های عملی برنامه ریزی رو میگیم که شما میتونین با تمرین های مکرر خبره بشین و برای هر چیزی در زندگی بتونین برنامه ریزی داشته باشین.

 

تقریبا هر دانش آموزی مایل است که عادات و مهارت های خود را برای رسیدن به موفقیت تحصیلی بهبود ببخشه.

اما بسیاری از دانش آموزان انجام این تمرین ها و روش های مطالعه و یادگیری را کاری سخت می دونند.

به هر حال برای موفقیت باید تلاش کرد با نشستن و آرزو کردن اتفاقی نمی افتد. اما آنهایی که این روش ها را استفاده می کنند معمولا پاداش می گیرند زیرا که با تلاش کمتر مطلب بیشتری هم یاد می گیرند و باعث افزایش کارایی و معدل می شود.

ما در این مقالات ادامه دار که با عنوان ” مهارت تحصیلی ” مشخص شده است، ده مهارت را بیان می کنیم که در هر بخش فقط نکات کلیدی را بیان می شود که با همین نکات کوتاه و کم شما می توانید بهبود چشمگیری در مدل مطالعه خود و نمراتتان داشته باشید.

 

مهارت اول : برنامه ریزی

هدف برنامه ریزی ایجاد تغییرات مثبت در رفتار است و طرح و نقشه ای به ما می دهد که به کمک آن از زمان و شرایط بهترین استفاده را بکنیم و به اهدافمان برسیم.

البته استمرار و تمرین مهمترین نقش را دارد

 

چرا برنامه ریزی خوب است ؟

  • با برنامه ریزی ما می توانیم سریع تر و بهتر به اهدافمان برسیم.
  • برنامه ریزی باعث افزایش تمرکز می شود،بسیاری از ما با اینکه یک درس را چند بار می خوانیم اما انگار تمرکز نداریم و نتیجه ای هم نمی گیریم. وقتی شما برنامه ریزی می کنید یعنی ذهن شلوغ خود را مرتب می کنید و یک گام به موفقیت نزدیک تر می شوید.
  • برنامه ریزی باعث کاهش اضطراب و فشار روانی می شود.
  • برنامه ریزی باعث تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری می شود برنامه ریزی حاصل تلاش و مقاومت است و اگر اراده خوبی نداشته باشیم خیلی راحت در برابر عوامل وسوسه انگیز مثل شبکه های اجتماعی ضعف نشون می دیم و نمی تونیم مقاومت کنیم. به مرور یاد می گیرین باید در زندگی صبوری کرد مقاومت کرد و تمرین و تمرین و تمرین کرد تا یک مهارت رو به عادت تبدیل کنین.

بسم الله از همین الان شروع کن

  • برنامه ریزی باعث خوش بینی به آینده می شود رسیدن به هدف و ایمان داشتن به پیروز شدن انگیزه ای بسیار قوی برای قدم زدن در مسیر موفقیت است.فردی رو تصور کنین که روی تکه چوبی در اقیانوس رها شده و با مرگ دست و پنجه نرم می کنه اگه همش فکرهای نا امید کننده به خودش راه بده قبل از اینکه از تشنگی یا گرسنگی بمیره از فکر ناامید کننده اش می میره!! کسی که روح بلندی داره به آینده امیدواره و به توانایی های خودش ایمان داره با سختی های راه مبارزه می کنه و بدونین که خداوند هم به این افراد وعده کمک و پیروزی داده.
  • برنامه ریزی باعث نظم بخشی می شود یکی از ویژگی های افراد موفق نظم است.در احادیث هم زیاد به این موضوع اشاره شده به عنوان مثال

امام علی ع فرمودند:  شما را به پرهیزکاری و نظم در کارها سفارش می‏کنم.

برای برقراری نظم در زندگی، باید به برنامه‏ ریزی کارهای روزانه پرداخت و هر کاری را در وقت مناسب آن انجام داد. 

  • برنامه ریزی خود ارزیابی را آسان می کند لابد می گین خود ارزیابی چیست. خودارزیابی یعنی کمی بایستید و کاری که تا الان انجام دادید را بررسی کنید و این مهارت به شما کمک می کند که به موقع محاسن و عیب های خودتان را بیابید و میزان پیشرفتتان را برررسی کنید.کسانی که این کار را انجام نمی دهند همیشه دنبال مقصر هستن. این چه مدرسه ایه اینا چیه تو کتابا نوشتن، تقصیر خانوادمه مقصر دوستمه نمی ذاره درس گوش بدم سر کلاس و …
  • برنامه ریزی مدیریت زمان را در پی دارد.

وقت و زمان در زندگی محدود و برگشت ناپذیراست. اگر برنامه ریزی نداشته باشیم پس پذیرفته اید که هر چه پیش آید خوش آید.زمان ذخیره کنین و کارهاتون رو اولویت بندی کنید. بعضیا فکر می کنند با برنامه ریزی زمان از دست می دهند اما جالب است بدانیدکه دانشمندان معتقدند 8 دقیقه صرف زمان برای برنامه ریزی روزانه می تواند یک ساعت زمان برایتان ذخیره کند.

 

اصول برنامه ریزی

 

  1. خودشناسی

خودتان را مرور کنید نقاط ضعف و قوت شما و توانایی هایتان چیست؟ چقدر حاضرید لذت ها و تفریحات لحظه ای خودتان را برای رسیدن به یک امتیاز دراز مدت به تأخیر بندازین و یا فعلا نادیده بگیرید؟ آیا می توانید نه بگید؟ از نظر شخصیتی چه آدمی هستید؟ منظم؟ گوشه گیر و خجالتی؟ صبور یا عجول؟ عادت هایتان چیست؟ شب زود میخوابید یا دیر؟

ما با این پرسش ها نیمخواهیم که شما به جنگ خود بروید درسته که برنامه ریزی شما را محدود می کند اما این محدودیت نباید به زندگی عادی شما را مختل کند یادتون باشه باید گام به گام و آهسته آهسته به پیش بروید تا عادات خوب را جایگزین عادت های نا مطلوب کنید.


**در قسمت دوم مقاله ما راه کارهای کاملا عملی ارائه کردیم

همین الان میتونی بعد از خوندن این مقاله، روی همین لینک کلیک کنی تا نکات طلائی رو از دست ندی**


  1. واقع بینی

با برنامه پیش رفتن به این معنی نیست که فقط باید درس و تست و … باشد! شما لیستی از کارهای روزانه تان را تهیه و در برنامه ریزی خودتان بگنجانین مثلا ساعتی برای رفتن به باشگاه یا کلاس زبان یا دیدن دوستان و عبادت و ..

آنچه که از خودتان می خواهید باید با توانایی ها و استعدادهاتون تناسب داشته باشد.

نکته مهم: برای فعالیت های مورد نظرتون زمان مناسب را پیش بینی کنید نه اینکه مثلا کاری 3 ساعت زمان میبره و شما برای آن یک ساعت در نظر می گیرید!

 

  1. فرد محوری

برنامه ریزی با توّجه به عادات و ویژگی های شخصیتی هر فرد و اهدافش شکل می گیرد بنابراین اگر شما یک برنامه ریختید نمی توانید از همان نسخه کپی کنید و برای شخص دیگر استفاده کنید و بالعکس. انسان ها با هم متفاوتند و زیبایی آفرینش در همین تفاوت هاست پس خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

خودتان را با خودتان مقایسه کنید

 

  1. ایمان به برنامه و مثبت اندیشی

اگر برنامه ریزی درستی دارید به آن شک نکنید و مطمئن باشید که اگر کشتی شما بدون بادبان برنامه ریزی باشد گرفتار طوفان خواهد شد ولی با وجود بادبان و ناخدایی چون شما حتما به ساحل خواهد رسید. در ابتدای کار انتظار 100 در 100 موفقیت نداشته باشید و صبور باشد گاهی در میان راه باید مشکلات مواجه شده را حل کرد.

 

  1. واحد زمانی

هر برنامه را داخل یک ظرف زمانی قرار بدید. گاهی این ظرف روزانه است گاهی هفتگی گاهی ماهانه و گاهی سالانه

برای شما دانش آموزان بهترین ظرف چیست؟؟

البته که هفتگی، چرا که در پایان هر هفته شما می توانید عملکردتان را ارزیابی کنید و روند پیشرفتتان را ببینید.

 

  1. خلاقیت

خلاقیت یعنی توانایی تولید یک فکر جدید یا به وجود آوردن شیِء جدید فکر نکیند آدم هایی که چیزی کشف می کنند یا وسیله ای اختراع کردند از کره مریخ آمده اند و نابغه بودند!

خلاقیت در وجود همه ما هست و باید آن را بیدار کنیم و قفل آن را باز کنیم تا کیفیت زندگیمان افزایش یاد.

 

ویژگی افراد خلاق:

 

  • همیشه فکر خود را باز نگه می دارد

هیچ چیز را بدون پاسخ رها نمی کنند و با سؤال های متعدد والدینشان را کلافه می کنند. اگه با مشکلی مواجه بشوند زانوی غم بغل نمی گیرند بلکه می نشینند فکر می کنند و راه حلی پیدا می کنند. نه تنها یک راه حل بلکه تعداد زیادی راه حل می یابند.

 

  • قدرت ابتکار دارند

یعنی سراغ پاسخ های تکراری نمی روند بلکه سعی می کنند هنر جدیدی خلق کنند و روش بهتری پیدا کنند.

 

  • قدرت تخیل دارند

 

  • اگر کسی بتواند زندگی 30 سال بعد را مجسم کند قدرت تخیل ذهنش را فعال کرده ! این افراد نقشه های آینده خود را تجسم می کنند.

 

  • افراد خلاق انعطاف پذیرند

یعنی همیشه از یک راه به منزل نمی روند همواره آمادگی دارند روش های جدید را بررسی کنند و بهترین روش را انتخاب کنند.

خلاقیت در برنامه ریزی باعث می شود که:

احساس رضایت شما از برنامه بیشتر شود. احساس شما نسبت به خودتان به عنوان یک انسان منحصر به فرد بالا رود.

 

  1. ارزیابی مستمر

قرار نیست که برنامه ای که برای یک هفته ریخته ایم برای کل سال باشه بلکه باید در پایان هفته مورد ارزیابی قرار بگیرد و در صورت نیاز اصلاحش کنیم. اهمیت ارزیابی در هفته های اول بسیار مهم تر است. ولی این به این معنا نیست که هر وقت دلمان خواست برنامه را کلا عوض کنیم چرا که این خود بی برنامگی است!!! گفتیم فقط اصلاح کوچک

 

  1. اراده قوی و پشتکار

حتما شنیدین خواستن توانستن است اما شاید بهتر این باشه که بگیم خواستن اولین شرط توانستن است چرا که صرفا خواستن کسی را به مقصد نمی رساند!

اگر می خواهید کارتان نتیجه بخش باشد باید با اراده ای قوی و تلاش و تحمل سختی ها در مسیرتان پیش بروید و به شیرینی نتیجه فکر کنید و حتما موفق خواهید شد.

 

عوامل موفقیت در برنامه (درونی و بیرونی)

اگه میخواین در برنامتون موفق باشین باید بدونین چه عواملی بر این موفقیت اثر میذارن.

عوامل درونی: یعنی هر چیزی که به خود شما بر میگردد. مثل: اعتقادتون به برنامه داشتن، توانایی هوشی و ذهنی، مثبت اندیشی درباره خودتون، میزان اطلاعات و برنامه ریزی، میزان اعتماد به نفستون و …

عوامل بیرونی: مثل خانواده، دوستان و مدرسه و …

 

چند نکته برای عوامل بیرونی میگیم خدمتتون

_ یکی این مورد که شما در منزل باید آرامش داشته باشید در واقع خانواده باید شما رو حمایت کنه تا محیطی مناسب برای درس داشته باشین و بتونین تمرکز کنین برای راه حل این کار میتونید از کانال والیدین ما به آدرس تلگرام ….. استفاده کنین و یا خودتون با خانواده درباره حساسیت محیط اطراف و تأثیرش بر درس خوندن صحبت کنین.

_ مورد دیگه جو مدرسه اس مثلا دبیران خوب و انگیزه بخش مدیران شایسته و … همگی میتونن نقش مؤثری در روند پیشرفت تحصیلیتون داشته باشن.

_ مورد اخر که شاید امروزه برای شما اهمیت بیشتری باید داشته باشه دوستانتون هستن. بله اگه میخواین پیشرفت کنین و آینده ای خوبی رو بسازین باید با دقت بیشتری دوستانتون رو انتخاب کنین. برای بعضی چیزا شاید 10 سال دیگه خیلی دیر باشه پس همین الان رو دریاب و هوشیار باش.

مثلا شما تصمیم گرفتی درس بخونی ولی یکی از دوستان میگه بابا فیلسوف بابا درس خون پروفسور حالا امروزو بی خیال شو فردا هم روز خداس اگه شما با حرفهاش تحریک بشین و برنامه ریزیتون رو رها کنین قدم به قدم از اهدافتون دور میشین و باید باهاشون خداحافظی کنین ولی هم میتونی با برنامه درس بخونی و برای تفریح هم زمان های خاصی رو اختصاص بدی

یادت باشه تو باید روی دیگران تأثیر بذاری نه دیگران روی تو !!!

به توانمندی هات تکیه کن.


**در قسمت دوم مقاله ما راه کارهای کاملا عملی ارائه کردیم

همین الان میتونی بعد از خوندن این مقاله، روی همین لینک کلیک کنی تا نکات طلائی رو از دست ندی**


موفق و سربلند باشید

برداشت از کتاب مهارت های تحصیلی _ مؤلف: اردشیر کیانی

تنظیم و خلاصه: مهسا عطائی (مدرس زبان انگلیسی با متد یادگیری نوین و خلاق و پشتیبان انگیزشی)

کپی از این مطلب همراه با ذکر منبع، بلا مانع است.

تیم آموزش، مشاوره و برنامه ریزی فرا ایده؛ یادینگ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست