آیا من هم می تونم سرعت خوندنم رو بالاتر ببرم؟ چگونه؟

سریع تر بخوان و بیشتر بفهم!!!

 

بررسی‌ها در کشور ایران نشان می‌دهد که سرعت مطالعه اکثر مردم بین 70 تا 200 کلمه در دقیقه می‌باشد و میانگین مطالعه در ایران در حدود 150 کلمه در دقیقه است و این سرعت در جهان 800 کلمه در دقیقه گزارش شده این یعنی ما 5 برابر پایین تر از میانگین جهانی قرار داریم!!!

در بررسی دیگری مشخص شده که مطالعه کنندگان معمولی با سرعت متوسط 283 کلمه در دقیقه خوانده و درکی معادل 45 درصد از متن را داشتند و تندخوانان با سرعتی معادل 3750 کلمه در دقیقه خوانده و درکی معادل 63 درصد از متن را داشته اند.

بنابراین امکان افزایش سرعت مطالعه تا بیش از 10برابر وضعیت، به راحتی میسّر است و استفاده از روش‌های زیر می‌تواند در این رابطه مؤثر باشد.

 

 توجه مهم:

در این قسمت به 17 نکته مهم برای تندخوانی و سریع تر خواندن به طور خلاصه و اجمالی اشاره کردیم. دقت داشته باشید که این نکات برای اطلاع و آشنایی شما عزیزان می باشد و در صورتی که احساس می کنید نیاز به مباحث و آموزش های تکمیلی تر و پیشرفته تری دارید و یا راهنمایی بیشتری لازم دارید می توانید به دوره های آموزشی مربوطه مراجعه نمایید.

 

  با دوره پیشرفته معجزه تندخوانی و تندفهمی در کنکور آشنا شوید …  

کلیک کنید

 

17 نکته طلایی، کوتاه و فوق العاده در تندخوانی

 

 1- دست خوانی کنید:

دست خوانی مانع از برگشت چشم و مانع دوباره‌خوانی و نگاه به سطرهای گذشته می‌شود. از سرگردانی مغز و چشم جلوگیری کرده و توجه را به یک محل معطوف می دارد و به این وسیله از حافظه بصری خود نیز استفاده می‌کنید.

 

2- سرعت تان را تنظیم کنید:

دروس آسان و داستان‌های ساده را سعی کنید خیلی خیلی سریع و دروس تخصصی را با سرعتی کمتر بخوانید.

3- میدان دید خود را افزایش دهید:

روزی 5 دقیقه به مدت چندین هفته کتابی را در دست گرفته و ورق بزنید و در چند ثانیه یک نگاه کلی به خطوط و کلمات بیندازید. در نهایت پس از چند هفته 100صفحه را در یک دقیقه نگاه کنید.

4- خود را به صورت یک مطالعه کننده خوب مجسم کنید:

راحت بنشینید. چشم‌هایتان را بسته و خود را مجسم کنید که پشت میز نشسته‌اید و با سرعت زیاد و با درک عالی می‌خوانید و این کار را یک یا دو بار در روز هر بار به مدت 2 دقیقه تمرین کنید.

5- فاصله چشم تان تا کتاب را تنظیم کنید:

مطالب کتاب 40 تا 50 سانتی متر از چشمان شما فاصله داشته باشد تا این که چشمان شما مجبور نباشند زیاد کار و تقلا کنند.

\

6- در نظر گرفتن محدودیت زمانی برای مطالعه:

به عنوان مثال اگر می‌خواهید چهار صفحه زیست‌شناسی را بخوانید پیش خودتان بگویید باید در 20 دقیقه این 4 صفحه را بخوانم که این موضوع باعث می‌شود تمرکز پیدا کنید، سرعت مطالعه شما بالا رود و از سرگردانی و از هم گسیختگی ذهن نجات پیدا می‌کنید.

7- مکثها و توقفهای چشمان خود را حین مطالعه سطور کاهش دهید:

این همان تمرکزهای لحظه‌ای به روی حروف و واژه ها است. ما هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک متن چشمان خود را به صورت جهشی به سمت جلو حرکت می‌دهیم، اکنون هر میزان که ما این متن‌ها و جهش‌ها را کاهش دهیم سرعت خواندن مان نیز افزایش می‌یابد.

تعداد این توقف‌ها معمولاً در افراد کندخوان به 7 بار درهر سطر می‌رسد اما شما می‌توانید این تعداد مکث را به 3 بار در هر سطر کاهش دهید.

 

8- هنگام مطالعه، چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید نه سر خود را !!! :

برای کاهش مکث ‌ها و توقف‌ها می‌بایست حوزه دید خود را افزایش دهید. برای این منظور شما باید سعی کنید تا تصاویر واقع در گوشه چشمان خود را بدون اینکه به طور مستقیم به آنها نگاه کنید، ببینید.

9- واژه ها را گروه بندی کنید و بخوانید:

ما دیگر آموخته ایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دسته ای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم. در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دسته‌بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم .

 

  با دوره پیشرفته معجزه تندخوانی و تندفهمی در کنکور آشنا شوید … 

کلیک کنید

 

10- هیچ وقت به عقب باز نگردید:

اغلب افراد عادت کرده اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه ها و یا قسمت‌هایی از متن را که به درستی متوجه نشده اند را بازخوانی کنند. این کار فقط از سرعت خواندن شما می‌کاهد. شما می‌توانید با مطالعه تکمیلی، قسمت هایی که به درستی متوجه نشده‌اید را درک کنید. شاید با خودتان بگویید که این بازخوانی مجدد هم زمان‌بر است. اما بازگشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمت‌های درک نشده به مراتب وقت گیرتر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تند خوانی است.

11- هدفمند مطالعه کنید:

هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید که چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید کسب کنید. این کار سبب می گردد تا شما اطلاعات غیر ضروری و حاشیه ای را در فرآیند مطالعه حذف کنید .

12-  فقط کلمات و مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید:

ما برای نگاشتن مطالب ناگزیریم پاره‌ای دستورات نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن 40 تا 60 درصد کل یک متن از واژه ها و حروف بی‌اهمیت و غیرضروری(البته برای درک آن) تشکیل یافته است. مانند حروف ربط مانند “و” ، “یا” و …

بیاموزید تنها اسم‌ها و افعال را بخوانید. نکات و مفاهیم اصلی یک پاراگراف را یافته و آن را در ذهن بسپارید و جزئیات خارج از موضوع اصلی را حذف کنید.

13- با صدای بلند مطالعه نکنید:

سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرآیند مطالعه می‌بایست فقط چشم‌ها و مغز درگیر باشند.

سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست. بنابراین از تلفظ حروف و  واژه ها حین مطالعه خودداری کنید.

 

اما مسئله اصوات به همین‌جا ختم نمی‌شود. ما حین خواندن، در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه‌ها را بیان می‌کنیم. این همان ندای درون شماست، زمانی که به اصطلاح در دل تان مطلبی را می‌خوانید، یعنی ما پس از دیدن یک کلمه صبر می‌کنیم تا صدای مرتبط با آن  کلمه ( تلفظ ) و در ذهنمان کامل شود، سپس به سراغ کلمه بعدی می‌رویم. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیرممکن است اما می‌توان آنها را به حداقل رساند.

14- عوامل محیطی حواس پرت کن را حذف کنید:

در محیط مطالعه خود، هر عاملی که موجب پرت شدن حواس شما می‌گردد را حذف کنید.

 

15- واژه و اصطلاح جدید بیاموزید:

هر میزان که شما با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشناتر و مأنوس تر باشید درک بهتری نیز از متون نگاشته شده  به آن زبان خواهید داشت. بنابراین تا می‌توانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید.

16- تمرین کنید، تمرین کنید:

تا می‌توانید تند خوانی را تمرین کنید. تند خوانی نیز همچون سایر مهارت‌ها نیاز به ممارست دارد. ولی هر پیشرفتی که همین امروز کسب می کنید، دست کم نگیرید.

17- تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید:

بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی، در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید. ذهن انسان به گونه ای است که در هر لحظه فقط می تواند به یک چیز توجه و تمرکز کند.

تمرکز بیشتر باعث افزایش بیشتر سرعت خواندن تان می شود. برای افزایش تمرکزتان می توانید از تکنیک تخلیه ذهنی و تکنیک های تأثیرگذار دیگر استفاده کنید. برای این منظور به مطالبی که در همین مورد در سایت برای تان قرار دادیم می توانید مراجعه کنید.

 

منبع: کتاب مشاوره تحصیلی، عزت الله ملک پور افشار

با اندکی اصلاح و ویرایش علمی توسط یادینگ

گردآورنده:  استاد سعید کریمی؛ مدرس و مشاور تندخوانی و تند فهمی، روش های مدرن مطالعه؛ Study skills و یادگیری سریع؛ Accelerated learning و موفقیت تحصیلی در کنکور

لحظات تان عالی، امسال تان پربار …

کپی برداری از مطلب فوق با ذکر منبع بلا مانع است.

تیم آموزش، مشاوره و برنامه ریزی فرا ایده؛ یادینگ

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست