1 – مصرف بيش از حد خوراكي‌هاي حاوي كافئين مانند چاي غليظ، قهوه، قهوه فوري، شكلات‌هاي كاكائویي و نوشابه‌هاي كولادار مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در قدرت تمركز دانش‌آموزان شود.

افرادي كه به مصرف بيش از اندازه خوراكي‌هاي حاوي كافئين عادت مي‌كنند، حركات فيزيكي ناخواسته‌اي دارند و تحرك و گاهي هم پرخاشگري‌شان افزايش پيدا مي‌كند.

اگر دانش‌آموزان اين خوراكي‌ها را زياد مصرف كنند، حواس آنها از روي درس به بحث افزايش تحرك در كلاس، حرف‌زدن با هم‌كلاسي‌ها يا حتي تكان دادن بيش از حد پاها و پرت شدن حواس بچه‌ها از درس و مدرسه معطوف مي‌شود.

البته نمي‌توان گفت مصرف خوراكي‌هاي حاوي كافئين مي‌تواند مستقيما باعث ايجاد اختلال‌هاي ذهني يا كاهش قدرت يادگيري دانش‌آموزان میشود
اما مي‌توانيم بگوييم اين خوراكي‌ها با افزايش تحريك‌پذيري بچه‌ها، تمركزشان را هنگام درس كم مي‌كند و از اين طريق، اختلالي در قدرت يادگيري آنها به وجود مي‌آورند.

كافئين مي‌تواند با افزايش تحريك‌پذيري، فرد را براي مدت زمان بيشتري هوشيار و بيدار نگه دارد. اما اين تحريك‌پذيري مي‌تواند در دانش‌آموزان كم سن و سال، خود را به شكل حواس‌پرتي، كاهش تمركز و قدرت يادگيري ناشي از آن نشان دهد.

2 – يكي از مهم‌ترين كمبودهاي تغذيه‌اي كه دانش‌آموزان نوجوان، مخصوصاً دختر خانم‌ها دچارش مي‌شوند و باعث كاهش قدرت تمركز و يادگيري آنها مي‌شود، كمبود آهن است.

كمبود آهن با كاهش اكسيژن‌رساني و خونرساني به مغز همراه است و به طور خودكار تمركز و حافظه كوتاه مدت را كاهش مي‌دهد.
دانش‌آموزاني كه با كمبود آهن مواجه هستند ممكن است حتي درس‌هاي ساعت قبل خود را هم به خوبي به ياد نياورند و به اين ترتيب، قدرت يادگيري‌شان تحت تأثير قرار بگيرد.

3 – كمبود طولاني‌مدت روي و پروتئين هم مي‌تواند كاهش قدرت يادگيري را در پي داشته باشد.

4 – يكي از بدترين عادت‌هاي غذايي موثر در كاهش قدرت يادگيري، حذف وعده صبحانه از رژيم غذايي است.
حذف وعده صبحانه ،عاملي براي كاهش قدرت يادگيري دانش‌آموزان ميباشد
افرادي كه صبحانه نمي‌خورند، فاصله زيادي بين وعده شام تا ناهار فرداي خود مي‌اندازند كه اين فاصله طولاني هم مي‌تواند مستقيم باعث افت قند خون و كاهش تمركز و قدرت يادگيري شود.

صبحانه مي‌تواند شامل چند لقمه كوچك نان و پنير و گردو، به همراه چاي گرم، شير و خرما، نان و مربا يا مقداري سيب‌زميني و تخم مرغ باشد و يا آب‌ميوه‌هاي تازه و طبيعي هم براي وعده صبحانه بسيار اشتهاآور و مغذي هستند.

5- خوراكي‌هاي حاوي قندهاي طبيعي و سرشار از آنتي‌اكسيدان كه كمترين حد تحريك‌پذيري را براي بچه‌ها ايجاد مي‌كنند، بايد به عنوان ميان وعده در كيف مدرسه آنها قرار بگيرند،
مصرف یک تا سه عدد ميوه فصل براي بچه‌هايي كه تا ظهر به مدرسه مي‌روند مفيد است.
اما بچه‌هايي كه تا عصر در مدرسه هستند بايد براي پيشگيري از افت قند خون ، حداقل يكي دو كف نان همراه كمي پنير و گردو، كوكو، حلوا ارده يا تخم‌مرغ با خود همراه داشته باشند تا نزديك ظهر آن را بخورند و اختلالي در يادگيري‌شان ايجاد نشود.

 

مقاله دیگر ما رو از دست ندین

چی بخورم تا درصد های کنکورم رو 100 بزنم!!!

 

 

 

 

 

 

 

با انرژی و با امید مطالعه کنید و در آزمون ها موفق شوید.

نویسنده: محمدمهدی اسدی (کارشناس روانشناسی، مدرس و مشاور مهارت های یادگیری نوین)

برگرفته از اثر زیگرانیک

کپی از این مطلب همراه با ذکر منبع بلا مانع است.

تیم آموزش، مشاوره و برنامه ریزی فرا ایده؛ یادینگ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست