حافظه بهتری پیدا کنید

 

نخست می دانیم که مغز ما، مانند ماهیچه های بازوان و ساقهای پایمان، خون دریافت می کند. مقدار خونی که در مدت ۲۴ ساعت در مغز جریان می یابد، در حدود ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ لیتر است. این مقدار خون ۴۰۰ برابر حجم کلی خون بدن ما است. “

 

جریان خون در مغز، بر اثر هیجان یا فعالیت مغزی شدید، تندتر و برعکس در هنگام خواب کند می شود. از طرف دیگر آزمایشهای بسیار دقیق نشان داده اند که هیجان تند، یا کار مغزی شدید، گرمای مغز را تا ۰ /۱ درجه بالا می برد، و به عکس، در هنگام خواب، گرما از ۰ / ۱ تا ۰ / ۳ درجه پایین می آید. این موضوع، نقش جریان خون را در عمل مغز آشکار می سازد.

 

چنان که می دانیم، خون ما نیاز به اکسیژن دارد. برای تسهیل کار فکری و به ویژه برای این که حافظه ی ما کار خود را به خوبی انجام دهد، باید برای خون خود اکسیژن کافی تأمین کنیم. اما چه گونه؟

از یک طرف، گذراندن حداقل یک روز در هفته را در هوای آزاد خارج از شهر پیش بینی کنیم، از طرفی دیگر برای جذب اکسیژن در فواصل کارهای فکری، مدتی را در نظر بگیریم. مثلا اگر محصل هستید، در هر ساعت یک بار، پنجره ی اتاق خود را باز کنید و مدت یک یا دو دقیقه نفس عمیق بکشید. در اتاقی که در آن هوا، بر اثر دود سیگار و دم زدن و غیره کثیف شده است، مطالعه نکنید. از بخاری هایی که اکسیژن اتاق شما را می خورند» احتراز کنید (مانند بخاری هایی که با زغال، یا گاز یا نفت و غیره می سوزند و لوله ای به خارج از اتاق ندارند.

در نتیجه اصل اول برای این که حافظه شما بهتر باشد این است که:

برای خون خود به طور منظم اکسیژن کافی تأمین کنید.

قاعده ی دومی که باید رعایت شود، عبارت است از خواب کافی این موضوعی است روشن، ولی با وجود این بسیاری از اشخاص که از ضعف حافظه شکایت دارند، فکر نمی کنند که کم خوابی برای جریان طبیعی عمل مغز و در نتیجه برای حافظه ی ایشان زیان دارد. پس از یک خواب خوب در شب، مغز و حافظه برای انجام کارهای فکری، آمادگی بهتری خواهد داشت. به طور کلی یک انسان بالغ به 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد(میزان خواب به شرایط بدنی و سنی افراد بستگی دارد)

بنابراین، اصل دوم بهداشت حافظه: خوابیدن به اندازه ی کافی است.

با انرژی و با امید مطالعه کنید و در آزمون ها موفق شوید.

نویسنده: محمدمهدی اسدی (کارشناس روانشناسی، مدرس و مشاور مهارت های یادگیری نوین)

کپی از این مطلب همراه با ذکر منبع بلا مانع است.

تیم آموزش، مشاوره و برنامه ریزی فرا ایده؛ یادینگ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست